25.10.2013

Museopropagandaa

Museoliiton järjestämän propagandaprojektin osallistujat on julkistettu omilla FB-sivuilla. Nyt on käynnissä leikkimielinen(kö?) kisa voitosta. Vilkaistaanpa tätä vähän tarkemmin.



Propagandaprojektin tarkoituksena oli haastaa museot kokeilemaan uudenlaista verkkomarkkinointia. Aikamoisia spektaakkeleja on museolaisten osaavissa käsissä syntynyt! Niinkuin twitterissä on todettu, museoalalla on nyt päällä hyvä pöhinä.




Me osallistuimme projektiin Olet tässä -kampanjalla. Kampanjan tarkoituksena on tuoda museolle näkyvyyttä ja samalla herätellä paikkakuntalaisia havainnoimaan ympärillä olevaa rikasta kulttuuriympäristöä.


Halusimme viedä kampanjan sinne missä ihmiset ovat. Tämä tarkoitti katuja, rakennuksia ja tietenkin nettiä.


Työkaverini kanssa valmistelimme projektia ulkoilmasta nauttien. Katuihin eri puolille kaupunkia maalattiin isoja OLET TÄSSÄ -palluroita.


Museotyöntekijästä maalariksi.
Mari Immonen/ Varkauden museot


Palluroiden tarkoituksena on herättää huomiota. Halusimme, että ohikulkija pysähtyy, astuu pallon sisään ja katsoo havainnoiden ympärillä olevaa maisemaa. Pallon alla oleva museon nettiosoite puolestaan kehottaa jatkamaan Olet tässä -kampanjan parissa verkossa.



QR-koodi kertoo vesitornin vaiheista



Rakennuksiin veimme QR-koodeja. Kun koodin skannaa kännykällä, avautuu ruutuun tietoa rakennuksen vaiheista. Näin mykät rakennukset saavat äänen.


Kampanjan verkkosivuilla puolestaan kerrotaan kampanjasta tarkemmin ja annetaan ohjeita kulttuuriympäristön havainnointiin. Sivulla on myös esimerkkikertomuksia Varkaudesta löytyvistä omalaatuisista kulttuuriympäristöistä.



Kampanjan myötä jalkauduimme ihmisten luo ja upotimme sormet maaliin. Samalla pääsimme propagoimaan kulttuuriympäristön puolesta. Palluroita maalatessamme ihmiset pysähtyivät juttelemaan kiinnostuneina kampanjasta, keskustelun sai helposti johdateltua Varkauden rikkaan kulttuuriympäristön havainnoinntiin. Saimme myös näkyvyyttä kampanjalle paikallislehden jutussa.

Kaiken kaikkiaan projektiin osallistui 46 museokampanjaa. Suurin osa näistä on videoita. Halusimme itse tehdä jotain konkreettisesti ihmisten luo menevää. Kampanja toteutettiin kulttuuriympäristö edellä verkkoa hyödyntäen.


Äänestys parhaimmasta museopropagandasta on käynnissä 30.12. asti. Käykää tykkäämässä suosikistanne!


Maria

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti