3.7.2014

Kesätyöntekijän kuulumisia


Kun sain kuulla pääseväni töihin Varkauden Museoon, olin innoissani. Olin hakenut paikkaa jo pari vuotta ja tälläkin kertaa ehdin jo ajatella, etten pääsisikään.

Töihin päästyäni minut laitettiin maalaamaan – Hei! Eihän tämä tuntunut lainkaan työltä! Maalaaminen kun kuului muutenkin harrastuksiini.

Maalasin valtaisan sirkuksen, joka tuli festivaaliviikko Vekara Varkautta varten. Todellinen työni alkoi silloin, kuten sain huomata. Pidimme yllä Harlekiini-työpajaa, jossa lapset saivat tehdä viirin kuvitteelliseen sirkukseen. Lapsia tulikin yllättävän paljon – Ensimmäisenä päivänä tuli peräti yhteensä seitsemänkymmentä lasta! Ja aamupäivästä lapsia oli yhtä aikaa peräti viisikymmentä.

Tehtäväni oli opastaa lapsia viirien teossa ja valvoa toimia. Täytyy myöntää, että aluksi minua vähän arvelutti. Entä jos joku lapsista saisi raivokohtauksen? Tai ryhtyisi ylivilkkaaksi? Mitään tällaista ei kuitenkaan tapahtunut ja lapset olivat hyvin keskittyneitä viireihin ja selostivat minulle elämästään. Ohjaus oli myös helppoa ja mielekästä maalausharrastukseni vuoksi ja lapset ottivat neuvoni ja apuni vastaan innoissaan.

Samaan aikaan, kun lapset hyörivät työpajassa, esittelin välillä aikuisille museota. Meillä on kaksi näyttelyä: Marko Viljakan ”Koiran Unta” ja Rautalammin museolta lainassa oleva ”Mesenaatit vaihtoon”-näyttely.

Kaksi seuraavaa työpaja päivää olivat rauhallisempia ja luonnollisesti Vekara Varkaus-viikon jälkeen on ollut hiljaisempaa ja työt erilaisia. Lähinnä järjestelyä ja koneen kanssa työskentelyä, sekä vanhan käsialan selvittämistä.

Hiljaisista päivistä huolimatta olen viihtynyt, sillä työpaikkani on rento ja työkaverit mukavia. Lisäksi haen opiskelemaan historiaa ja arkeologiaa ja tämä työ avaa siihen ovia.

Olen myös päässyt seuraamaan Marko Viljakan työskentelyä, kun taiteilija on puuhaillut ”Tyhjän taulun” kanssa. Olen oppinut uusia maalauskikkoja ja saanut samalla rentouttavaa ja mukavaa juttuseuraa hiljaisten päivien ratoksi.

"Koiran Unta"-näyttelyn nimikkotyö
 - Hanna Laitinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti