Erikoinen kevät nosti sosiaalisen median arvoon arvaamattomaan

Maaliskuun 16. päivänä 2020 muuttui koko Suomen museokentän toiminta yhden yön aikana. Museot täytyi sulkea ja yleisötyön oli siirryttävä täydelliseen digiaikaan. Toki museot kautta linjat ovat olleet sinuja digitaalisten sisältöjen, sosiaalisen median ja erilaisten verkkoalustojen kanssa, mutta oman yleisötyön siirtäminen kokonaan verkkoon oli jotain uutta ja ennen kuulumatonta. Niin myös meille.

Varkauden museot tunnetaan aktiivisena tapahtumien, työpajojen ja monipuolisten näyttelyiden järjestäjänä. Kuinka yleisöjen kohtaaminen, osallisuuden ja yhteisöllisyyden mahdollistaminen sekä museoiden perustehtävän eli kokoelmatyön tuominen esille voi onnistua järjestämättä näyttelyitä ja tapahtumia, tapaamatta ihmisiä?

Meille digitaalisten sisältöjen tuottaminen on ollut mielekäs ja tuiki tavallinen osa toimintaamme jo kauan. Olemme olleet ahkeria sosiaalisen median käyttäjiä ja tottuneita ottamaan kontaktia yleisöihimme myös verkossa. Vaikka muuttunut tilanne oli meillekin uusi, on meillä silti vahva kokemus, että oli helppoa jatkaa siitä mihin jäimme, mutta tällä kertaa sosiaalisen median välityksellä, digitaalisesti.

Eilen 4.5.2020 hallitus linjasi, että museot saavat avautua hallitusti 1. kesäkuuta alkaen. Uutinen oli hyvä ja odotettu. Vaikka sosiaalinen media ja digitaalinen yleisötyö voi tarjota paljon, ei se kuitenkaan voi koskaan korvata museotyön tärkeintä elementtiä, ihmistä.

Alla on linkki poikkeustilan aikana luotuun Tuhansien Tavaroiden Tarinoita -videosarjaan. Videosarja on kokoelmatyömme näkyväksi tekemistä digitaalisen kerronnan keinoin. Teimme paljon muutakin, mutta tutustutaan videoihin nyt ensin.

Tuhansien Tavaroiden Tarinoita

 

Kommentit