Ihmissusia ja muita muodonmuutoksia
MYYTIT
HERÄÄVÄT ELOON TARU MÄNTYSEN VEISTOKSISSA
![]() |
Taru Mäntynen Ilmestys ikiajasta 2014 |
Ihmiskunnan varhaisimmat uskomukset liittyvät
muodonmuutoksiin. Ihmissusimyytit ovat vanhaa perua meillä pohjolassa,
eteläisissä kulttuureissa esiintyy vastaavia tarinoita mm. tiikeri- ja hyeenaihmisistä.
Antiikin mytologioissa jumalat, ihmiset, eläimet ja kasvit muuttuvat toinen
toisikseen. Nämä vanhat myytit, alkuperäiskansojen uskomukset, kalevalainen
kansanrunous ja pyyntikansan esihistorialliset kalliopiirrokset ovat toimineet
inspiraationa useille kuvanveistäjä Taru Mäntysen teoksille, kuten
Kuunryöstö (1992) ja Kuutar (2004).
Mäntynen jatkaa tarinaa ja luo siitä
kytkentää nykyhetkeen. Ilmestys
ikiajasta - veistoksen (2014) ihmishahmo hätkähtää yhteyden saamista johonkin
muinaiseen, jalkojensa juuressa oleviin kasvoihin, jotka ovat sukua
permiläisten tuhat vuotta sitten valamille kasvokuville.
![]() |
Taru Mäntynen Ilmestys ikiajasta 2014. |
Kirjallisuus tarjoaa monia tulkintatapoja ihmissusiteemaan.
Eräs niistä on ihmisluonteen kaksijakoisuus, jossa ihmisen toinen minä, pimeä
puoli ja peto ottaa vallan, kuten Tohtori Jekyll ja Herra Hyde- tarinassa. Ihmisen
henkisen puolen sekä halujen ja viettien viemän, eläimellisen ja aistimellisen
”luonnon” ristiriitaa ja yhteensovittamisen vaikeutta kuvataan myös Herman
Hessen Arosudessa. Yliluonnolliset
ihmiseläimet ovat ottaneet jalansijan myös nykyajan uusromantiikan läpäisemässä
viihdeteollisuudessa, esimerkkinä tv-sarja True Blood, joka vilisee ihmissusia
ja muodonmuuttajia.
Taru Mäntysen avainteoksia on Sudenmorsian (1983). Sen katse
väijyy museon näyttelysalissa ja valpastaa myös katsojan, hahmo näyttäisi millä
hetkellä hyvänsä lähtevän liikkeelle ja pystyvän loikkaamaan toiselle puolelle
huonetta.
![]() |
Taru Mäntynen Sudenmorsian 1983. |
Mäntysen Sudenmorsiamella on yhtymäkohta Aino Kallaksen samannimiseen
teokseen (v.1928), jonka tarina sijoittuu 1600-luvun Hiidenmaalle. Metsävahti
Priidik valitsee nuorikokseen neitosten piiristä Aalon, sen kaikkein
lauhkeimman ja sävyisämmän luonteen. Mäntysellä on myös tähän liittyvä veistos
Lampaanpesijät, jossa hän erityislaatuisella tavalla yhdistää pronssiin
eloperäisiä materiaaleja, kuten lampaanvillaa.
![]() |
Taru Mäntynen Sudenmorsian 1983. |
Metsävahti Priidik ummistaa silmänsä varoitusmerkeiltä,
Aalon punaisesta tukasta, luomesta, suonsilmän tummista silmistä ja kalvakasta
ihosta. Niin Aalo sitten kuulee suden kutsuvan ”Aalo piikaiseni, tuletkos sudeksi suolle” ja taipuu viimein juhannusyönä
yksin kotona ollessaan kohtaloonsa, silla suden kutsu on ”vääjäämätön käsky, jota totella täytyi, vaikka se kuolemaan ja
kadotukseenkin veisi".
Niin Aalo vetää suolla sudennahan ylleen ja muuttuu
sudeksi niin että ” hänen ruumiinsa
valkia iho peittyi takkuiseen karvaan ja hänen piskuinen näköpäänsä soukkeni
suden teräväksi kuonoksi. Sudenhahmon
mukana heräsivät Aalossa myös kaikkinaiset suden himot ja halut, niin kuin
verenjano ja raatelemisen riemu.”
Aalon kaksoiselämä alkaa. Hän juoksee yöt
sutena susien kanssa ja koettaa ehtiä aamuksi miehensä viereen ja ahkeroida
päivät emäntänä. Loputtomiin kaksoiselämä ja kahdessa todellisuudessa eläminen
ei voi jatkua, tuhoisa päätös on vääjäämätön.
Kuitenkin Aalo saa eläimen hahmossa kokea myös sellaista
autuutta ja onnea, jolle ei ihmiskielessä ilmausta löydy. ”Milloinkaan ei ihmishahmoisessa Aalossa kuplinut niin kultainen riemun
ja vapauden autuus kuin sutena juostessa."
-Tuula
Kommentit
Lähetä kommentti